TEKNIK PERGERAKAN ISLAM



Saudara-saudara,
Sekarang saya akan terangkan secara ringkas sejarah bagaimana dasar masyarakat boleh diubah dan dibina semula untuk mengujudkan Revolusi Islam dan teknik yang khusus untuk digunakan supaya mendapat kejayaan.
Sebenamya Islam adalah satu pergerakan untuk membina struktur masyarakat manusia di atas konsep
kedaulatan Ketuhanan. Pergerakan ini mengikuti corak yang sedia ada dalam sejarah. Pemimpin- pemimpin  mereka  terdiri  dari  Orang-orang  yang  dipanggil  Rasalullah  (sa.w.).  Jika  kita  mahu memulakan pergerakan ini, kita terpaksa mengikuti qa'idah dan 'amali yang sama yang diikuti oleh pemimpin-pemimpin itu kerana tidak ada teknik yang lain yang lebih sesuai untuk pergerakan serupa ini. Tetapi kita akan menghadapi kesukaran yang amat besar apabila kita meniru jalan Rasulullah (s.a.w.). Kita cuma dapat sedikit sahaja pengetahuan tentang kerja-kerja dan qa'idah Rasul-Rasul yang terdahulu. Walaupun Al-Quran mengandungi kiasan kerja-kerja mereka tetapi ianya tidak memberi gambaran sepenuhnya. Kita juga mendapat tahu sebahagian kata-kata Nabi 'Isa ('a.s.) dalam kitab Injil, walaupun kurang pengesahan tetapi dapat juga memberi cahaya bagaimana pergerakan Islam dapat dilaksanakan pada peringkat permulaan dan apakah masalah yang pasti dihadapi. Tetapi Nabi
'lsa ('a.s.) sendiri tidak melalui peringkat akhir pergerakan itu, jadi kita tidak boleh mendapat apa-apa bimbingan darinya tentang peringkat akhir dan terakhir pergerakan Islam.
Dalam hal ini kita cuma boleh dapat bimbingan yang sempurna dan jelas dari Nabi Mubammad (s.a.w.). Kita mengambil bimbingannya bukan kerana pengaruh sentimental tetapi kerana tidak kedapatan punca yang lain untuk mendapat pengetahuan tentang setiap peringkat yang dilalui oleh pergerakan Islam. Di dalam sejarah pemimpin-pemimpin pergerakan Islam cuma Nabi Muhammad (s.a.w.) saja yang menggambarkan secara terperinci setiap peringkat dan aspek pergerakan Islam dari awal sebagai Rasul hingga ke akhir sebagai perangka dasar-luar dengan perlembagaan tetap satu polisi luar dan dalam yang jelas dan organisasi sosial yang teliti. Dari sekarang saya akan terangkan teknik pergerakan ini.
Saudara  telahpun  maklum  apabila  Nabi  kita  Muhammad  (s.a.w.)  diperintahkan  menyampaikan seruan Islam, terdapat problem-problem akhlak, kebudayaan, ekonomi dan   politik yang mesti diselesaikan. Terdapat juga dua kuasa besar imperialis yang sentiasa berperang -- Romawi dan  Farsi. Masyarakat 'Arabnya dan negara sekitarnya mengambil sistem klas dan selalu berperang. Eksploitasi ekonomi dan keruntuhan  akhlak berada di kemuncaknya.  Dalam negara Baginda telah sedia ada



masalah-masalah rumit yang mesti diselesaikan oleh seorang pemimpin. Seluruh negara diseliputi oleh buta-huruf, keruntuhan akhlak, kacau-bilau ekonomi dan permusuhan yang merbahaya.

Kawasan-kawasan  disepanjang  pinggir  pantai  'Arabia,  Yaman  dan  'Iraq  di  bawah     kekuasaan imperialis Farsi -- Majusi, penyembah api. Di Utara kekuasaan Romawi -- Kristian telah sampai ke sempadan Wilayah Hijaz. Di Hijaz juga kaum Kapitalis Yahudi telah menubuhkan pusat-pusat perniagaan yang besar dan telah menjerat orang-orang 'Arab dengan perjanjian perdagangan secara riba'. Di sebelah Barat terdapat  kerajaan Kristian Abyssinia yang telah melanggar Makkah beberapa tahun  terdahulu.  Di  Najran  di  antara  Hijaz  dengan  Yaman  terdapat  satu  golongan  orang-orang Kristian yang mendapat  bantuan dari kerajaan  Kristian  dan mempunyai  hubungan  ekonomi  dan politik dengannya.
Sungguhpun  terdapat berbagai masalah tetapi Rasulullah (s.a.w.) tidak hairan dengan masalah dunia luar dan yang bersangkutan dengan bangsanya. Dia hanya menyeru bangsanya meninggalkan tuhan- tuhan lain kecuali Alah dan hanya menurut perintah Allah sahaja. Ini kerana bukan Rasul Islam menganggap problem-problem itu tidak mustahak atau tidak patut mendapat perhatian yang serious. Anda telah sedia maklum bahawa dia telah memberi perhatian dan menyelesaikan problem-problem itu  satu  persatu.  Sebab  kenapa  dan  mengapa  dia  mengalih  pandangan  dari  persoalan-persoalan penting  semasa  dan  memusatkan  kepada  seruan  tunduk  kepada  Allah  ialah  (dari  tasawwur pergerakan  Islam)  kerana  semua  kejahatan  dalam  masyarakat  manusia  timbul  dari  keangkuhan manusia  yang  menganggap  diri  mereka  bebas  dan  tidak  bertanggungjawab  dalam  lain  perkataan mereka mengaku sebagai "tuhan" atau mempercayai tuhan selain dari Allah sebagai pembimbing dan pemberi undang-undang, sama ada benda itu manusia atau makhluk lain.

Selagi gejala syaitan itu masih berakar, selama itulah teori Islam tidak akan berjaya menghapuskan penyakit sosial itu. Kecuali kesalahan konsep yang asas ini diperbetulkan dan manusia sedar kewajipannya kepada Pencipta. Penekanan ke atas kejahatan di suatu tempat akan timbul di tempat lain di dalam bentuk lain. Jadi untuk mereformasikan dan membersihkan jiwa masyarakat manusia dari kejahatan, jiwa manusia mesti dibersihkan dari idea kebebasan dan manusia mesti sedar bahawa
'alam yang kita duduki ini ada Penciptanya. Ia diperintah oleh Yang Maha Kuasa, kedaulatanNya
tidak menurut kehendak nafsu manusia atau dipadamkan oleh kekuasaan manusia, juga tidak dapat keluar dari dunia ini dan mencari perlindungan di tempat lain. Memandangkan kepada faktor dan hakikat ini, anggapan manusia sebagai makhluk bebas, bebas mengikut kehendak dan ta'qulannya, adalah satu andaian  yang jahil yang tidak dibantu  oleh fakta-fakta  dan akibatnya  akan menimpa hidung orang itu sendiri. Tetapi adalah suatu hakikat dan kearifan menyuruh manusia menyembah Allah  tanpa  ada  sebarang  syarat,  dan  mengaku  dirinya  sebagai  hamba  kepada  Pencipta  --  yang menjadi Tuan, Pemandu dan Pemberi undang-undang.

Amat wajar difahamkan kepada manusia bahawa di seluruh alam ini cuma terdapat satu kedaulatan, Tuan dan  Pemerintah. Tidak seorang pun yang berhak memberi perintah sendiri atau ada perintah rasmi dari orang lain. Dengan itu, seorang itu tidak boleh menyetujui untuk menjadi alat  kehendak orang lain selain dari Kehendak Allah. Tidak  seorang pun di dunia ini layak dipanggil yang Teragung sebab semua Keagungan berada pada Allah. Tidak seorang pun yang   boleh dipanggil Yang Suci kerana  kesemua  Kesucian  berada  padaNya.  Tidak  seorang  boleh  dipanggil  Yang  Mulia  sebab Kemuliaan adalah hak Allah sahaja. Tidak ada yang layak dipanggil Yang Maha Kuasa Kerana semua Kekuasaan kepunyaan Allah. Tidak ada penggumbal undang-undang di sini  atau pemberi undang- undang selain Allah. Tidak ada seorang pun yang boleh mendakwa mengawal dan mengatur hal manusia, mentadbir keadilan sendiri, memakbulkan  doa dan menolong semasa kesusahan kecuali Allah, yang mempunyai kunci kekuasaan dan tidak ada orang lain yang boleh mendakwa mempunyai keta'atan mutlak dan tanpa syarat dari manusia.



Semua manusia adalah hamba. Jadi kita mesti jangan ta'at kepada pemerintah yang tidak ta'at kepada Allah dan jangan berkerjasama dengan orang atau orang-orang yang bertindak bebas dari Kehendak dan Tujuan Allah. Ini adalah batu hampar bagi segala reformasi. Atas dasar ini sahaja keseluruhan struktur  kelakuan  perseorangan  dan  organisasi  masyarakat  boleh  dirancangkan  semula  selepas meroboh struktur lama, dan semua problem manusia yang timbul akan dapat diselesaikan di masa depan dengan cara baru.

Nabi Mubammad (s.a.w.) secara langsung menyampaikan konsep fundamental kepada umatnya tanpa apa-apa persediaan awal atau tindakan permulaan. Dia tidak menggunakan cara tidak langsung di dalam  penyampaian  ajarannya.  Misalnya,  dia  berasa  tidak  perlu  membina  asas  melalui  cubaan mendapat sanjungan dan kasih sayang umatnya melalui pekerjaan-pekerjaan sosial dan kemanusiaan. Tidak juga dia mencari kekuasaan politik melalui jalan belakang kekuasaan pemerintah. Dia tidak pernah membeli undi. Apa yang kita lihat ialah ada seorang yang tampil ke hadapan dan secara langsung memberitahu, "Tidak ada Tuhan melainkan Allah yang Esa". Dia tidak pusatkan pemandangannya  pada benda-benda  lain. Adalah salah memutuskan  cuma keberanian  Rasul atau semangat da'wah bertanggungjawab ke atas nada pengajaran yang langsung dan terus-terang.

Telah menjadi keliyataan bahawa teknik ini perlu bagi pergerakan Islam . Pengaruh dan Martabat Isam yang didapati dengan jalan lain tidak berguna kepada reformasi moral yang dipelupuri Islam. Orang yang berkerjasama dengan anda selain dari asas "Tidak ada Tuhan lain melainkan Allah"
tidak dapat menolong anda dalam pembinaan semula masyarakat mengikut garisan (tuntutan) Islam. Dalam pekerjaan penting ini cuma orang-orang yang menyahut bila mendengar "Tidak ada Tuhan melainkan Allah" ( ﷲا ﻻإ ﻪﻟإ )sahaja yang berguna dan mereka ini tertarik sepenuhnya kepada kebenaran ini dan mereka berazam membina asas hidup mereka dan menyediakan diri untuk berkerja pada dasar ini. Sebab itu, kebijaksanaan dan faham amalan praktik yang perliu bagi menguruskan pergerakan Islam memerlukan permulaan kepercayaan keEsaan Allah.

Konsep keEsaan Allaah bukan sekadar kepercayaan agama. Seperti yang saya terangkan, keseluruhan sistem kehidupan sosial yang diasaskan atas konsep manusia itu bebas atau kedaulatan terletak kepada makhluk lain terbungkus dari asasnya dan satu struktur baharu muncul atas dasar berbeza dari kepercayaan keEsaan dan kedaulatan Allah. Hari ini seluruh dunia mendengar Bilal-Bilal melaungkan, "Aku mengaku tidak ada tuhan lain yang disembah melainkan Allah"   ﷲا إ ﻪﻟإ نأ ﺪﻬأdan tidak ada orang yang mengetahuinya kerana kedua-dua orang yang memanggil dan yang dipanggil tidak tahu makna dan tujuan sebenar di dalamnya. Tetapi adakah penyataan itu dimaksudkan untuk makna (Juru azan sangat sedar dengan makna ini) -- bahawa seseorang tidak boleh mengakui kedaulatan, pemerintahan, tunduk kepada undang-undang, menerima keadilan dari mahkamah, menjalankan suruhan orang lain atau mengikat diri kepada upacara atau adat, menerima keistimewaan, kedaulatan, kesucian dan kekuasaan oraag lain selain dari Allah, dan mengistiharkan dirinya sebagai pemberontak kepada  pemerintahan  tanpa  Tuhan?  Anda  sudah  maklum  bahawa  pengistiharan  ini  tidak  boleh ditolak walaupun buat satu ketika. Sama ada anda berhajat hendak berseteru dengan orang atau tidak tetapi seluruh dunia akan berseteru dengan anda. Selepas saja anda melaungkan seruan ini anda akan berasa seluruh dunia dan langit berpaling menjadi seteru dan anda dikelilingi dengan unsur-unsur permusuhan.

Keadaan ini telah berlaku kepada Nabi Muhammad (s.a.w.) apabila dia melaungkan seruan itu. Juru cakap ini telah melaungkan seruan -- ( ا إ إ )dengan penuh kesedaran dan pendengar sekelian faham apa yang dimaksudkan. Oleh itu orang yang ada kaitan dalam berbagai aspek seruan itu telah bangun untuk menekannya. Padri telah bau bahaya seruan ini ke atas kekuasaan padri besar. Orang- orang kaya melihat seruan itu sebagai penghalang kepada timbunan harta dan hidup mewah. Kaum kapitalis sedar bahaya itu kepada cengkaman ekonominya. Penyembah ras dan kaum merasai cabaran kepada kuasa perpaduan yang baharu ini yang akan menghancurkan perpaduan tiran yang diasaskan



di atas idea kebangsaan. Dan penyembah keturunan bangun dengan berang melihat air hujan yang akan membasuhi cara hidup berketurunan.

Pendeknya setiap orang yang mempunyai cara penyembahannya merasai kedudukan mereka terancam dan  dengan  gopoh  mereka  bersatu,  walaupun  fahaman  mereka  sangat-sangat  berbeza,  untuk menentang gejala yang menjadi ancaman kepada kehidupan tradisi mereka. Dalam keadaan ini cuma orang-orang yang terang jiwa, berkebolehan memaharni dan menerima keadilan serta sedar bahawa panggilannya adalah panggilan kebenaran dan bersedia menghadapi maut, kerana keadilan sahajalah yang datang bersatu dengan Nabi Mubammad (s.a.w.) Pergerakan itu berkehendakkan orang-orang serupa ini. Mereka datang seorang, berduaan atau berempat. Jumlahnya bertambah bila perjuangan berkembang. Setengah daripada mereka hilang pekerjaan. Setengahnya dihambat keluar rumah oleh sahabat, saudara dan kerabat. Ramai yang kena heret di atas pasir yang panas dan yang lain dilempar dengan batu di pasar. Ada yang dibuang mata dan ada pula yang pecah kepala. Langkah juga diambil untuk membeli mereka itu dengan perempuan, kekayaan, jawatan, kekuasaan dan apa sahaja. Semua ini berlaku, kalau tidak pergerakan Islam tidak akan kuat dan meluas.

Kebaikan pertama ialah orang-orang lemah peribadi dan was-was tidak boleh menganggotai barisan ini. Orang-orang yang datang adalah pati masyarakat yang sangat-sangat diperlukan. Tidak ada qaidah penilaian yang lebih berkesan dari cara ini. Sesiapa sahaja yang datang menganggotai pergerakan ini akan melalui cubaan ini. Orang yang tidak layak secara automatik dikeluarkan.

Selain dari itu, mereka yang datang ini menghadapi kesusahan bukan kerana tamak, kebajikan famili, kaum atau negara tetapi untuk apa yang difikirkan sebagai kebenaran sejati dan mendapat rahrnat dari Allah. Kerana ini sahaja mereka dipukul, dibiar mati kelaparan dan menjadi mangsa penindasan berat sebelah. Sebagai hasilnya mereka telah mengembangkan semangat Islam sebenar yang diperlukan. Pejuangan   itu   membulatkan   kelakuan   mereka   dan   menambahkan   kejujuran   mereka   kepada kepercayaan dan tindakan mereka.

Sudah menjadi kebiasaan bahawa proses latihan secara automatik ini menyerapkan mereka dengan semangat Islam yang sejati. Bila seseorang datang dengan keunggulan (ideal) yang tinggi dan melalui penderitaan penyeksaan, pemulauan, kemelaratan dan kesusahan kerananya, semangat keunggulan itu akan memenuhi hati dan jiwanya dan seluruh orang perseorangan  itu bertukar kepada menyukai keunggulan  dan tujuan  itu. Untuk  menyempurna  dan mempercepatkan  perubahan,  sembahayang diwajibkan ke atas pergerakan baru untuk memusatkan jiwa mereka kepada satu tujuan - satu-satunya objek di dalam hidup mereka. Dengan mengulangi pengakuan kedaulatan Allah yang mereka anggap sebagai Berdaulat, akan bertambah keyakinan mereka kepada  kebijaksanaan Allah dalam penguasaan Hari Akhirat dan kelebihanNya dari makhluk, kerana mereka terpaksa bekerja di bawah arahanNya. Idea keta'atan kepada Allah adalah mustahak untuk mengelakkan pengaruh luar.

Di satu pehak, ahli-ahli pergerakan Islam sedang menjalani proses latihan, di satu pehak yang lain perjuangan itu sendiri memberi dorongan kepada pergerakan itu. Apabila orangramai melihat dengan mata  sendiri  bahawa  nuraka  ditutup  kepada  pengikut-pengikut  Muhammad  (s.a.w.)  dan  mereka dipukul, dipenjara dan dihalau keluar dari rumah, mereka tertarikh untuk mengetahui perkara itu dengan  lebih mendalam  lagi. Dan apabila mereka mengetahui  bahawa  mereka ini diseksa  bukan kerana perempuan, kekayaan atau harta, tetapi kerana memiliki satu "kebenaran baru" yang mereka pegang teguh dengan jujur dan hidup mereka tidak ada motif tamak, orang ramai dengan sendiri mencari apa yang dimiliki mereka yang dengan senang hati menghadapi segala kesusahan dan kecelakaan.

Dan bila orang ramai dapat tahu insan-insan itu cuma mempercayai kepada keEsaan Allah, bahawa kepercayaan itu telah pun membuat satu revolusi yang agong kepada hidup mereka sehingga mereka



sanggup membuang segala kesenangan masyarakat dan dengan suka hati membuang semua prospek kejayaan di dunia kerana kebenaran dan kejujuran. Di dalam hal ini mereka sedia mengorbankan nyawa mereka, harta benda dan keluarga mereka. Satu cahaya baru menerangi segala kekeliruan dan salah faham. Di dalam latar belakang kesengsaraan orang-orang yang benar, yang melihatnya pun tertarik kepada pangakuan kebenaran. Inilah sebabnya orang-orang yang tidak dikelabui perasangka keagamaan dan kepentingan diri telah tertarik kepada pergerakan ini. Segolongannya terus sahaja tertarik  dan  segolongan  lagi  menunggu  beberapa  ketika.  Tetapi  lambat-laun  orang-orang  yang cintakan kebenaran memasuki pergerakan itu.

Sementara itu ketua pergerakan Islam  itu, telah menunjukkan prinsip pergerakan itu dan tujuannya. Setiap  kelakuan,  kata-kata  dan  gerakan  pemimpinnya   bernafaskan  semangat  keIslaman   yang sebenamya dan memperlihatkan implikasi sepenuhnya dalam kehidupan hari-hari. Persoalan ini berkehendakkan perbincangan yang detail yang tidak dapat dilakukan di sini kerana kekurangan ruang tetapi saya akan sebut beberapa hal penting. Isterinya Siti Khadijah (r.h.a.) adalah seorang wanita fang terkaya di Hijaz dan Rasulullah (s.a.w.) berniaga dengan modalnya. Apabila Rasulullah (s.a.w.) mulai aktif dalam da'wah Islam , pemiagaannya pun tergendala dan apabila dia giat mengajar, pemiagaannya terhenti sama sekali dan terus bengkerap. Apa yang ada pada mereka habis dilaburkan ke dalam jentera  penda'wahan  kepercayaan  baharu  itu.  Sehingga  sampai  ke  detik  baginda  tidak  ada  wang hendak membeli Kaldai untuk membawanya  ke tempat tujuan di Taif di mana pada suatu masa dahulu baginda adalah raja dalam pemiagaan.

Orang-orang Quraisy mempelawanya takhta Kerajaan Hijaz dan mereka akan terima beliau sebagai raja mereka. Mereka menawarkannya seorang wanita yang paling cantik di'Arabia sebagai isteri dan segala kekayaan dengan syarat dia berhenti dari da'wahnya. Tetapi orang yang bangun untuk menyelamatkan manusia menolak semua pelawaan itu dan tinggal di dalam kekasaran, kecaman dan kekejaman bangsanya. Pemimpin-pemimpin Quraisy dan 'Arab berkata "Ya Muhammad'. bagairnana kami' hendak duduk bersama-sama anda dan mendengar anda bercakap pada hal setiap masa anda berada bersama hamba, orang-orang miskin dan melarat? Anda mengumpul ke sekeliling anda orang- orang yang kami anggap sebagai klas bawahan dalam masyarakat kami. Singkirkan mereka dan kami akan  masuk  kumpulan  anda."  Tetapi  orang  yang muncul  untuk  menyamakan  yang  kaya  dengan miskin, yang tinggi dengan rendah, menolak penyingkiran yang miskin untuk kepentingan yang kaya.

Di dalam masa perjuangannya Rasulullah (s.a.w.) tidak pernah mementingkan negara, bangsa dan familinya.  Hal  inilah  yang  meyakinkan  dunia  bahawa  Rasulullah  (s.a.w.)  sedang  bekerja  untuk kebajikan manusia sejagat tidak kira bangsa atau ras dan hal ini juga yang menarik manusia kepada pergerakannya. Jika baginda mementingkan kaum familinya, orang-orang bukan dari Bani Hashim tidak ada tempat langsung di dalam pergerakannya. Jika baginda ingin mengekalkan kekuasaan orang Quraisy, orang-orarig bukan Quraisy tidak ada galakan mengambil peluang dalam pekerjaannya. Jika baginda  mengutamakan  bangsa'Arab,  tidak  ada  sebab  Bilal  dari  Abyssinia,  Suhaib  dari  Itali  dan Salman  dari  Farsi  menyokong  da'wahnya..  Apakah  hakikatnya  yang  menarik  setiap  orang  ialah ketuhanan yang suci dan tulin. Tidak ada kepentingan diri langsung padanya dan bebas dari motif persendirian, famili, kaum dan kebangsaan.

Apabila baginda terpaksa meninggalkah Makkah, semua wang dan harta yang disimpankan kepadanya oleh  musuh  diamanahkan  supaya  dikembalikan  kepada  empunyanya.  Kalau  orang  lain  tentu mempunyai berbagai motif untuk melarikan apa-apa harta yang di dapatinya. Tetapi hamba Allah ini memulangkan semua harta-harta itu di sa'at musuh-musuh yang dahagakan darahnya membuat keputusan untuk membunuhnya. Tindakan Rasulullah (s.a.w.) sangat menakjubkan penduduk- penduduk Makkah, dan saya pasti bahawa dua tahun kemudian semasa peperangan Badar mereka masih merasai yang mereka sedang berperang dengan orang yang tidak pernah menganiaya mereka walaupun  mereka  merancang  membunuhnya  dan  sebenamya,  telah  tekad  untuk  melakukannya.



Apabila mereka mengangkat pedang untuk menentangnya kerana degil dan marah membabi-buta, mereka tentulah merasai keinsafan di dalam hati masing-masing. Ini mungkin salah satu sebab moral yang membawa kepada kekalahan orang- orang Musyrikin di dalam peperangan badar.

Setelah tiga-belas tahun di dalam peperangan yang pahit, tibalah masanya untuk membentuk sebuah negara kecil Islam di Madinah. Pada ketika itu terdapat 400 orang pekerja-pekerja Islam yang telah dapat latihan penuh dalam Islam dan berkemampuan menjalankan apa-apa tugas sebagai seorang Islam. Orang-orang ini telah sedia menjalankan tugas di dalam  negara Islam yang baharu dibentuk. Sepuluh tahun Rasulullah (s.a.w.) membimbing sendiri hal ehwal negara itu dan dalam masa yang pendek ini telah melatih hingga sempurna ribuan manusia untuk menyelenggarakan setiap jabatan kerajaan secara Islam dan sepenuh masa.

Ketika inilah ideologi Islam berubah dari idea menjadi satu sistem sosio-politik yang sempuma dan setiap aspek pentadbiran, pendidikan, pengadilan, ekonomi, kebudayaan, kewangan, ketenteraan dan polisi antarabangsa Islam   telah menjadi terang dan nyata. Semua prinsip hidup dikemuka dan dipraktikkan  dalam  kehidupan  hari-hari  pekerja-pekerja  ( Islam   dalam semua  bidang disediakan melalui pendidikan, latihan dan pengalaman praktik dan mereka ini telah memberikan contoh yang baik kepada kerajaan Islam  hingga dalam masa sepuluh tahun sahaja negara kecil Islam di Madinah telah berkembang hingga meliputi seluruh 'Arabia. Orang-orang yang melihat Islam  dipraktikkan dan menyaksikan keputusan yang konkrit telah yakin bahawa inilah kemuncak kemanusiaan dan di dalam masyarakat  demikian  sahajalah  keselamatan  sebenar  manusia  akan  terjamin.  Musuh  ketat  yang bertahun-tahun berperang telah menerima kebenaran. Khalid Ibnu Al-Walid menerimanya; Ikramah Ibnu Abu Jahal tunduk kepadanya dan begitu juga Abu Sufyan (pembunuh Sayyidina  Hamzah Ibnu
'Abdul  Mutalib)  memeluk  Islam  ;  dan  juga  Hindun  yang  memakan  hati  bapa  saudara  Baginda, berjalan  ke  khemah  Rasulullah,  (s.a.w)  orang  yang  paling  di  bencinya.  Ahli-ahli  sejarah  telah memberikan lebih penekanan kepada peperangan agama Rasulullah (s.a.w.) hingga ramai orang yang terkeliru dan percaya  bahawa  Revolusi  Islam di 'Arabia dijalankan  secara kekerasan  dan tumpah darah.Tetapi hanya di antara seribu ke seribu,dua ratus sahaja yang terbunuh di kedua-belah pehak di dalam peperangan selama lima tahun hingga tertakluknya seluruh negara 'Arab. Jika dibandingkan dengan revolusi-revolusi yang telah berlaku kemudian kita dapat mengatakan Revolusi Islam adalah satu revolusi tanpa penumpahan darah (bloodless revolution). Dan Revolusi Islam ini bukan sahaja menukar pentadbiran negara tetapi telah menukar mental dan pandangan moral manusia. Seluruh aspek kehidupan di dunia'Arab mengalami perubahan. Ia bukan sahaja satu reformasi politik dan sosial. Seluruh asas kebendaan dan akhlaq telah menjalani Revolusi.

Bekas-bekas penzina telah berubah menjadi pembela kehormatan kaum wanita. Manakala kaum pemabuk menjadi ketua pergerakan pengharaman pula. Orang-orang yang hidup mencuri dan sebagai petualang telah menjadi terlalu jujur sehingga mereka enggan menerima makanan dari kawan- kawan kerana terasa sebagai mengambil harta orang lain; hingga Allah sendiri menjamin di dalam Qur'an mengatakan  tidak  salah  menerima  makanan-makanan  itu.  Orang-orang  yang  hidup  menyamun menjadi terlalu 'alim hingga seorang askar dari kalangan mereka telah menyelimuti mahkota Raja Farsi yang mahal itu dengan kain dan diserahkan kepada panglimanya di waktu malam semasa penaklukan Ibu Kota Farsi. Ini dilakukan kerana takut kejujurannya dicemari oleh hipokrit.

Orang  yang  tidak  mempunyai  hormat  kepada  nyawa  manusia  dan  telah  biasa  menanam  anak perempuan mereka hidup hidup telah menghormati kesucian sehingga mereka tidak boleh melihat orang menyembelih ayam dengan kasar.
Orang yang tidak pernah tahu apakah kebenaran dan keadilan telah menjadi terlalu jujur. Ini ternyata di perjanjian Khaibar apabila seorang pemungut cukai menolak rasuah dari seorang Yahudi. Dia mengambil harta itu lalu dibahagi dua dan disuruhnya orang Yahudi itu memilih bahagiannya dan



tinggalkan bahagian kerajaan. Orang Yahudi itu sangat kagum dengan kelakuan pelek pemungut cukai dan berseru dengan sukarela, "Inilah kebenaran yang menjadi asas bumi dan langit."

Di antara mereka muncul gabenor-gabenor yang tinggal di rumah sendiri, bejalan kaki; tidak ada pengawal di rumah dan boleh ditemui setiap masa. Di antara mereka terdapat seorang Hakim yang menolak  rayuan  khalifah  kerana  khalifah  tidak  dapat  mengemukakan  seorang  saksi  lain  kecuali anaknya dan seorang hamba. Di antara mereka terdapat seorang general yang memulangkan jizyah orang-orang kafir. Dia tidak berhak mengambilnya sebab askar-askar Islam telah terpaksa berundur. Di antara mereka lahir seorang duta yang pernah memberi tunjuk cara di istana Farsi tentang prinsip kesamaan dalam Islam dan mengkritik sistem Mas di Farsi. Cuma Allah sahaja yang tahu berapa ramaikah askar-askar Farsi yang kagum dengan agama kemanusiaan ini.

Ada rakyat yang datang menyerah diri kerana berbuat salah dan minta dihukum di dunia ini kerana mereka tidak ingin berdepan dengan Allah kerana kesalahan mencuri atau berzina di hari Akhirat. Terdapat askar-askar yang berperang bukan kerana upah tetapi kerana kepercayaan yang dianuti. Mereka pergi ke medan perang dengan perbelanjaan sendiri dan semua barang rampasan diserahkan kepada general mereka. Dapatkah tranformasi akhlaq dan sikap begitu sempurna dilakukan cuma melalui peperangan atau paksa?   Bahan-bahan sejarah berada di depan saudara. Dapatkah saudara memberi misalan di mana pedang telah berhasil menukar keseluruhan akhlaq manusia?

Kelihatan sangat mengkagumkan; di dalam masa tiga belas tahun pertama cuma tiga ratus orang saja memeluk Islam tetapi sepuluh tahun kemudian seluruh 'Arabia telah menganut agama Islam. Orang yang tidak dapat menyelesaikan masalah sulit ini memberi berbagai sebab yang pelek-pelek. Tetapi perkara ini terlalu nyata. Selagi hidup tidak dirancang mengikut ideologi baharu ini selama itulah mereka tidak akan faham apa yang hendak dilakukan oleh pemimpin agung jenis ini. Bermacam- macam kekeliruan muncul di jiwa mereka. Setengah mengatakan dia sudah hilang 'aqal. Ada yang mengatakan dia menerima wahyu dan begitulah komen mereka di atas perkara itu. Cuma manusia yang 'arif dan dapat melihat dengan nyata kesejahteraan manusia sahaja mempercayai Mubammad (s.a.w.). Tetapi apabila satu sistem yang syumul dibina, dari ideologi ini dan manusia selidiri mengalaminya;  apabila mereka melihat sendiri kejayaan  yang konkrit, fahamlah  mereka apa yang menyebabkan hamba Allah ini menghadapi bahaya dan kesusahan. Lepas ini tidak ada ruang lagi untuk was-was, degil dan prasangka. Mereka yang dapat melihat dan waras tidak dapat menolak hakikat yang benar ini.

Saudara-saudara,
Inilah   qai'idah   yang   dituntut   oleh   Islam   untuk   mengadakan   revolusi   sosial.   Inilah   cara menjalankannya.  Ia bermula dengan seruan  kepada Allah dan menjemput  manusia meninggalkan hidup  mementingkan  diri sendiri  dan pertahankan  moral.  Lepas  itu ia mula  bergerak  ke depan. Manusia menganggap ini satu miracle (mu'jizat) dan tidak boleh berlaku lagi. Cuma Rasulullah (s.a.w.) saja patut datang dan melakukannya. Dari pengetahuan sejarah kita tahu itu adalah kejadian natural. Kita boleh dapati pertalian yang logik dan saintifik di antara sebab dan musabbab (cause and effect).

Jika kita bertindak demikian, Insya Allah kita akan mendapat keputusan yang sama. Telah menjadi kenyataan dalam tugas ini memerlukan kualiti kepercayaan, fahaman Islam yang sejati, satu tujuan, kuasa pengadilan yang kuat dan pengorbanan kepentingan sendiri dan tamak dengan sepenuhnya. Orang-orang yang kuat tekad dikehendaki di dalam tujuan ini dan apabila menerima kebenaran akan menumpukan sepenuhnya tanpa menghirau perkara-perkara lain. Walau apapun tejadi di atas dunia ini mereka tidak akan berganjak walau seinci pun dari jalan yang digariskan oleh Al-Qur'an. Mereka mesti bersedia mengorbankan segala prospek kejayaan di dunia. Mereka mesti tidak ragu-ragu lagi untuk memeranjatkan harapan ibubapa dan kawan-kawan. Mereka tidak boleh berasa hiba kerana terpisah dari keluarga dan sahabat handai. Mereka mesti bersedia untuk berjuang menentang apa saja:



masyarakat, kerajaan, undang-undang, negara, negeri, dan lain-lain yang cuba menghalang pencapaian cita-cita  mereka.  Orang  yang  menjulang  dan  memuliakan  perkataan  ا sahaja  yang  akan  dapat mengulangi kejayaan Revolusi Islam tersebut sekali lagi.


EmoticonEmoticon