PEMIKIRAN LONGGAR (Loose Thingking)



Terdapat suatu pertelingkahan pendapat di kalangan kita, bahawa jika orang-orang Islam diselenggarakan secukupnya dan diperkembangkan perpaduan di antara mereka, itu adalah penawar bagi segala penyakit. Adalah difikirkan, untuk mencapai cita-cita negara Isam atau "Islam bebas dalam negara Isam bebas" hanya menerusi satu jalan sahaja iaitu dengan menyatukan semua orang perseorangan dari negara-negara Islam  dan wujudkan satu organisasi pusat yang bertanggungjawab kepada pucuk pimpinan pusat.
Sesungguhnya qa'idah di atas adalah program nasionalis. Qa'idah ini digunakan oleh negara-negara yang ingin gagah dan berkuasa tidak kira sama ada ia negara'Arab atau India, German atau Halian. Seorang pemimpin yang berbakti kepada negara, yang menukar rancangan-rancangan dan strategi- strateginya untuk kepentingan semasa dan mempunyai bakat pimpinan semula-jadi tidak kira dia itu Moonje  atau  Savarkar,  Hitler  atau  Mussolini.  Dan  ratusan  ribu rakyat  yang bersatu  dan tunduk kepada ketuanya untuk kepentingan ideal negaranya boleh menaikkan taraf negaranya, tidak kira sama ada mereka percaya kepada ideal Cina atau Jepun.

Di zaman ini, jikalau sebuah negara Islam itu, telah Isam dari segi sejarah atau mempunyai ramai penganut-penganut Islamnya, kalau hendak menguatkannya kita boleh saja menggunakan qa'idah di atas. Orang-orang-Islam bolehlah megikuti jalan cita-cita kebangsaan yang lazim digunakan di Barat dan keputusannya tentulah akan terbentuk sebuah negara kita sendiri atau sekurang-kurangnya kita mendapat  bahagian  yang 'adil dalam pemerintahan  negara  kita. Tetapi  qa'idah  tersebut  bukanlah bercirikan Revolusi Islam atau pembentukan negara Islam tulin tetapi merupakan proses yang bertentangan yang akan membawa kita ke belakang.

Masyarakat yang kita kenali sebagai "masyarakat Islam" masa kini adalah campuran dari berbagai bangsa yang mempunyai kelakuan yang berbeza. Dari kaca-mata kelakuan akhlaqnya, anda akan lihat berbagai jenis kelakuan sama seperti yang anda lihat pada orang-orang bukan Islam. Jumlah  orang- orang Islam yang berbohong dalam mahkamah mungkin sama banyak dengan orang-orang yang bukan Islam. Begitu juga orang-orang Islam tidak ketinggalan di dalam rasuah, mencuri, berzina, berbohong  dan lain-lain. Semua cara hidup yang digunakan  oleh orang-orang  bukan Islam telah digunakan oleh orang-orang Islam.

Seorang peguam Islam yang mengetahui bahawa pelanggannya bersalah, tidak mempunyai perasaan takut kepada Allah untuk menolong melepaskannya seperti peguam bukan Islam. Seorang aristokrat Islam bila berjumpa  dengan kekayaan  atau pegawai Islam dalam satu-satu  jabatan akan berlagak seperti orang bukan Islam. Untuk menyatukan unsur-unsur sedemikian ke dalam satu organisasi dan mengajar mereka melalui latihan politik tentang kecerdikan dan kecurangan sang kancil atau latihan ketenteraan supaya berani seperti serigala, mungkin berjaya mendapatkan sebuah kerajaan rimba (Kingdom of the jungle), tetapi saya tidak dapat memikirkan bagaimana mereka akan memperolehi kerajaan Alah dengan cara-cara serupa itu. Siapa akan mengakui ketinggian akhlak mereka? Siapa akan tertarik kepada Islam bila berdamping dengan mereka?

Dengan kepimpinan begitu dapatkah mereka mengulangi perubahan seperti yang tersebut di dalam Al-Qur'an: "Mereka akan masuk Islam beramai-ramai?" Di manakah kepimpinan ruhaniyah mereka akan diterima? Di rantau manakah orang-orang yang tertindas (mustad'afin) akan mengalu-galukan mereka sebagai penyelamat? Tugas memuliakan "Perkataan Allah" memerlukan sekumpulan manusia yang takut kepada Allah dan mengikuti undang-undang Allah tidak kira rugi atau untung dan tidak kira sama ada mereka datang dari masyarakat Islam atau tidak. Dua tiga orang seperti itu lebih baik dari sekumpulan  besar seperti yang saya sebutkan  tadi. Islam ditegakkan  bukan  bertujuan  untuk menukarkan wang tembaga dengan mohor emas. Sebelum melihat kepada rupa wang itu, Islam cuba



mengkaji kalau-kalau ada emas dibawahnya. Satu dari wang emas itu lebih baik dari timbunan wang emas yang palsu.

Kepimpinan yang dikehendaki Allah untuk keagunganNya adalah jenis yang mengikut prinsip-prinsip Islam, tidak kira apa akan terjadi, walaupun orang-orang Islam akan musnah kerana kelaparan atau mati dibunuh.  Kepimpinan  yang mementingkan  hanya masyarakatnya  sahaja dan tidak mengikut prinsip-prinsip Islam   yang menjamin keselamatan dunia; kepimpinan yang seperti ini tidak layak untuk menjunjung ideal Islam yang ditetapkan untuk penganutnya. Sistem pendidikan dan latihan yang menganjurkan kepada manusia supaya mengikut peredaran masa tidak dapat berkhidmat kepada agama yang menyuruh manusia melalui jalan yang ditetapkan oleh Allah walaupun dunia berada di berbagai jalan.

Saya pastikan bahawa kalau saudara diberi satu wilayah untuk diperintah secara Islam, saudara tidak akan dapat melaksanakannya walaupun untuk satu hari sahaja. Saudara belum membuat persediaan untuk melatih atau mengajar orangramai dengan jiwa akhlak dan sikap intelek yang diperlukan untuk mentadbirkan negara Islam seperti dalam polis, tentera, mahkamah, hasil dan memperkuatkan polisi kewangan, pendidikan dan dasar luar. Kursus yang diajar di Universiti-universiti dan maktab-maktab sekarang akan mengeluarkan setiausaha-setiausaha dan menteri-menteri untuk negara bukan Islam.Tetapi tidak akan dapat mengeluarkan walaupun seorang peon di dalam mahkamah Islam atau seorang anggota konstabel di dalam polis Islam. Kelemahan ini bukan saja terdapat di dalam sistem pendidikan masa kini. Sistem pendidikan lama yang tidak mempercayai peredaran bumi pun tidak berguna  dalam  kaca-mata  ini  dan  tidak  dapat  menyumbangkan  kepada  negara  Islam  walaupun seorang qadi, menteri kewangan atau pengarah pelajaran. Dengan persiapan yang lemah, penciptaan sebuah negara Isam akan tinggal impian sahaja. Mereka-mereka yang bercakap dalam nada ini terlalu buta dalam konsep negara Islam yang sebenarnya.

Ada orang yang berpendapat bahawa bila saja terbentuk sebuah negara orang-orang Islam, walaupun tidak bercorak Islam, ianya akan dapat ditukar "beransur-ansur" kepada negara Islam melalui pendidikan, latihan dan reformasi akhlak. Tetapi mengikut sejarah, politik dan sosiologi perkara ini tidak pernah berlaku. Jika rancangan itu berjaya, saya akan anggapkan sebagai miracle. Seperti yang saya telah terangkan, bentuk organisasi sesebuah negara mempunyai akar dalam kehidupan sosial. Selagi tidak ada perubahan dalam unsur sosial, selama itulah perubahan yang kekal secara artificial tidak akan berlaku di dalam mana-mana sistem pemerintahan.

Seorang Khalifah yang berkuasa seperti 'Umar ibn 'Abdul 'Aziz yang dibantu oleh orang-orang yang dilatih oleh sahabat-sahabat Rasilulah (s.a.w.) gagal untuk membuat reformasi ke atas pemerintahan Umaiyyah kerana masyarakat tidak bersedia untuk direformasikan. Orang-orang yang berkebolehan seperti Mubammad  Tughluq dan Aurangzeb 'Alamgir tidak dapat menukar sistem pemerintahan. Bahkan Khalifah Makmur al-Rashid  yang maukan sedikit perubahan dalam kerajaan Abbasiyah telah gagal. Ini berlaku di masa kekuasaan dan kekuatan orang-orang perseorangan dapat menjadi satu ideal.

Saya tidak dapat memahami bagaimana sesebuah negara yang diasaskan atas dasar demokrasi boleh melalui proses dasar transformasi begitu. Di dalam nagara demokrasi, kekuasaan dipegang oleh orang yang dipilih oleh pengundi. Jika pengundi-pengundi tidak memiliki mentaliti Islam yang sebenar dan sikap akhlak yang dipelupuri Islam, jika mereka tidak dapat menerima taraf kejujuran dan kesucian akhlak secara Islam, dan jika mereka tidak dapat menerima keadilan dan prinsip-prinsip perjalanan negara Islam, pengundi-pengundi tidak akan dapat mengundi orang-orang Islam yang sebenamya ke parlimen atau dewan negeri.



Dalam keadaan ini, kekuasaan akan jatuh ke tangan orang-orang yang "mengaku" dirinya Islam tetapi idea-idea dan tingkah lakunya tidak bercorak Islam. Jika kekuasaan berada di dalam tangan orang- orang seperti ini, samalah seperti kita berada di bawah kekuasaan orang-orang yang bukan Islam. Kita munQ;kin berada di dalam keadaan yang lebih buruk dari itu, kerana negara yang berlebelkan Islam akan  lebih  berani  lagi  dari  negara-negara  bukan  Islam  di  dalam  melakukan  penekanan  ke  atas Revolusi Islam. Negara Islam   palsu itu akan menghukum bunuh pejuang-pejuang pada hal negara Revolusi Islam yang tulin akan memenjarakan sahaja bagi kesalahan yang serupa.

Seperti  biasa  juga,  pemimpin-pemimpin  negara  sekular  akan  didewa-dewakan  semasa  hidup  dan menjadi keramat selepas mati, sebab mereka kebetulan dilahirkan dalam Islam. Jadi amatlah salah jika kita fikirkan negara serupa ini akan dapat menolong melahirkan Revolusi Islam. Soalnya sekarang ialah kita mesti mengubah (revolutionise) corak kehidupan masyarakat walaupun di dalam sebuah negara Islam dan walaupun tanpa pertolongan negara itu, mungkin kita terpaksa menempuh halangan yang kuat dari negara Islam (sekular) itu. Mengapakah kita mesti menunggu sampai ada penentangan baru hendak memulakan Revolusi Islam? Mengapakah kita mesti menghabiskan masa dengan negara Islam sekular itu dan rugi tenaga kita untuk membangunkannya? Kita tahu bukan saja tidak berguna kepada kita tetapi akan menghalang perjalanan kita.


EmoticonEmoticon