NEGARA BERIDEOLOGI


Sekarang kita mesti timbangkan apakah bentuk negara yang dipanggil "Negara Islam". Bersangkutan dengan ini, saya akan tunjukkan tanda paling nyata negara Islam ialah kebebasan keseluruhannya dari apa bentuk dan pengaruh nasionalisme, secara langsung atau tidak langsung. Ia adalah sebuah negara yang didirikan dengan pengecualian prinsip-prinsip. Saya akan panggil negara ideologi. Sebuah negara yang mempunyai asas dan prinsip-prinsip moral tertentu dan bebas dari semua idea kebangsaan atau ras telah dikenali dunia cuma sekali saja dan kebaikan-kebaikannya tidak dimuliakan hingga ke hari ini.

Dalam zaman purba manusia cuma mengetahui pemerintahan oleh keluarga atau kelas. Lepas itu mereka   mengalami   pemerintahan   bercorak   ras  dan  kebangsaan.   Tetapi   idea  sebuah   negara diselenggarakan atas prinsip-prinsip tertentu dan diperintah oleh sekumpulan orang yang terdiri dari berbilang  kaum  yang  menerima  prinsip-prinsip  itu  sebagai  asas  hidup  mereka  -sosial,  ekonomi, politik-  penerimaan  prinsip-prinsip  sebegitu:  menjadi  hak  mutlak  untuk  dapat  bersuara  dalam pemerintahan,  ini  tidak  pernah  terlintas  di  fikiran  manusia.  Kristian  pun  mengandungi  satu pengamatan yang samar-samar tentang kebenaran ini tetapi ia tidak dapat menumbuhkan satu sistem idea-idea yang cukup sebagai asas bagi penubuhan negara serupa itu.

Dalam revolusi Perancis, kita dapati sejenak idea penubuhan sebuah negara yang berasaskan prinsip- prinsip,  tetapi  ia segera  lenyap  dalam  kegelapan  nasionalisme.  Komunisma  memang  dengan  giat mengajar hal ini dan telah cuba mendirikan sebuah negara dengan asas ini supaya dunia meminati percubaan-percubaan Rusia ini. Tetapi semangat liar nasionalisme telah menguasai negara Komunis dan mencucukkan racunnya hingga ke akar-akarya sekali. Dari dahulu hingga sekarang cuma sistem Islam saja di dunia ini, yang menyusun negara mengikut asas ideologi, yang bebas dari segala bentuk nasionalisma dan mengundang manusia membentuk negara tidak berkebangsaan dengan menerima asas-asas ideologinya. Oleh kerana perkara ini baru dan dunia keliling sedang bergerak ke arah yang bertentangan, bukan sahaja orang-orang bukan Islam, tetapi orang orang Islam   sendiri pun tidak dapat menyedari sepenuh implikasinya. Idea ini terkeluar langsung dari pencapaian orang orang Islam yang  lahirnya  Islam,  tetapi  mendapat  pendidikan  dan  latihan-latihan  Barat,  yang  mempunyai pandangan hidup dan sejarah yang dipinjamkan dari sejarah dan politik Barat. Akibatnya ternyata di negara kita di mana orang-orang Islam lebih ramai dan merdeka, tetapi umat manusia jenis ini terus mengendalikan kerajaan. Mereka tidak nampak bentuk pemerintahan atau sistem negara yang lain kecuali pemerintahan nasional dan negara nasional. Ini disebabkan mereka tidak mempunyai pengetahuan  Islam   dan  tasawwur  Islam  terhadap  masalah  hidup  dan  tidak  mempunyai  konsep sebuah negara yang diasaskan dari kumpulan moral-moral tertentu dan prinsip kerohanian, bukan prinsip ras atau kebangsaan.

Di rantau ini terdapat juga orang-orang yang mendapat latihan-latihan mental yang terlibat dengan kesalahan-kesalahan  yang sama. Mereka inginkan sebuah negara Islam, tetapi oleh kerana latihan- latihan mental yang ganjil dan berlatar-belakangkan sejarah politik Barat, mereka tidak mempunyai rancangan hidup yang lain selain dari kehidupan dan sejarah kebangsaan negara-negara di Eropah. Secara sedar atau tidak, mereka telah menjadi mangsa ideologi nasionalis; dan apa-apa rancangan yang difikirkan semuanya bercorak nasionalisma. Mengikut mereka bentuk masalah yang menghadapi kita ialah: Orang-orang Islam  adalah satu kumpulan "nasionalis" yang berasingan seperti Hindu, Inggeris



dan  Perancis  dan  mereka  mempunyai  kebebasan  untuk  tegak  sendiri  di  bawah  negara  dan pemerintahan sendiri. Walau bagaimana sekalipun mereka memeras otak,. mereka tidak dapat memikirkan jalan lain bagi mencapai objektif ini kecuali sebagai sebuah negara, orang-orang Islam patut mengikut qaa'idah-da'idah dan strateji yang sama seperti kumpulan negara-negara nasionalis lain di dalam sejarah.

Dalam lain perkataan, unsur-unsur nasional mesti dipeterikan terlebih dahulu; semangat kebangsaan yang kuat mesti dicurahkan; mereka mesti dipimpin oleh pihak berkuasa pusat; mereka mesti merancangkan pengawal kebangsaan sendiri; mereka patut memiliki tentera kebangsaan; bila mereka sudah menjadi majoriti, mereka patut membentuk sebuah negara demokrasi atas dasar pemerintahan golongan majoriti; di mana mereka merupakan kaum minoriti, hak-hak asasi mereka sebagai kaum- kaum   minoriti   di   negara-negara   lain   yang   meminta   perlindungan   sedemikian   rupa:   dalam perkhidmatan,  yayasan  pendidikan  dan  badan-badan  berkanun  mereka  diwakilkan  dengan  betul, wakil-wakil mereka mesti dipilih oleh mereka sendiri, dan mereka patut diberi bahagian di dalam kementerian-kementerian.

Demikianlah idea-idea dan qaidah-qaidah mereka. Jelas semuanya dipinjam dari konsep sistem negara Barat dan mereka yang mengambil cara dan strategi di atas bercakap dalam nada Barat, tentang resolusi  pembentukan  negara  Islam . Mereka  ini juga menggunakan  istilah-istilah  Islam   seperti:
'Ummah', 'Agama', 'Sultan', dan tunduk kepada Sultan, yang mana maknanya dalam istilah-istilah Islam berbeza dari apa yang difikiran oleh mereka, apabila mereka menggunakan perkataan-perkataan tersebut.   Bagi  mereka   bagaimanapun,   perkataan-perkataan   Islam     ini  seperti   dengan   istilah nasionalisma, dan nasib baik pula, perkataan-perkataan itu sedia ada dalam kesusteraan Islam   dan sekarang dipergunakan secara bebas sebagai pakaian idea-idea bukan Islam dalam aada-nada yang diperolehi dari Barat.

Jika anda memahami corak sesebuah negara Islam yang berasaskan prinsip-prinsip kerohanian dan akhlak, dengan senang anda akan menyedari tentang sikap pemikiran dan tindakan serta rancangan kerja  tersebut  tidak  dapat  dijadikan  tapak  permulaan  ke  arah  cita-cita  negara  berideologi.  Kita tinggalkan soalan pengunaannya dalam peringkat akhir pergerakan itu. Juga idea-idea dan tindakan serupa itu kelihatan mudarat kepada perkembangan dan evolusi sesebuah negara yang akan diasaskan di atas prinsip-prinsip bukan kebangsaan.

Asas awal negara berideologi ialah kita menolak semua soalan tentang kaum, klas dan bangsa dan melihat manusia  sebagai makhluk  berakhlaq  dan kerohanian.  Bukan  bangsa  yang kita perihalkan tetapi sifat-sifat kemanusiaan mereka. Kita hadapkan kepada mereka prinsip-prinsip tertentu untuk tindakan dan satu kumpulan kepercayaan di mana mereka perolehi dan dapat mendakwa prinsip- prinsip itu meletakkan   asas kebudayaan sejagat dan sistem negara-bukan-nasiona1 yang akan membimbing manusia ke arah keamanan sejati di   di dunia dan di akhirat. Sesiapa yang menerima prinsip-ini  berhak  mendapat  hak-hak  yang sama  di dalam  menyelenggarakan  sistem  negara  yang diserahkan ke atas mereka.

Bagaimana mungkin seseorang yang kebanyakan aktivitinya berbau nasionalisma datang ke depan dengan ideal Islam itu? Bagaimana  mungkin dia meminta dari kemanusiaan  dan sentimen moral manusia bila dia sendiri menodai kedudukannya  dengan berkerjasama  dengan kebaikan sesebuah negara  atau  sesuatu  masyarakat?  Adakah  wajar  bagi  memohon  dalam  nama  kemanusiaan  dan kebajikan biasa manusia kepada orang-orang yang dikelabui oleh prasangka nasional dan berperang sama sendiri di atas nama nasionalisma dan negara kebangsaan, dan dalam nada yang sama menuntut kebebasan nasional dan kebebasan menentukan nasib orang-orang Islam kita? Adakah dapat diterima aqal bahawa sesuatu pergerakan untuk menasihati orang dari pendakwaan mengadu ke mahkamah undang-undang?


EmoticonEmoticon