KHALIFAH AL-RASYIDIN


Satu  perkara  terkemuka  di  dalam  negara  Islam    iaitu  konsep  asas  yang  menjadikan  dasar  luar manifestasi ialah kedaulatan suci. Teori asasnya ialah dunia dan segala yang ada di dalamnya, dimiliki oleh Allah Yang Maha-Kuasa dan Dia saja mempunyai kedaulatan. Tidak ada orang perseorangan, famili, klas atau negara atau semua manusia boleh menuntut kedaulatan sedikit ataupun banyak. Allah sahaja mempunyai kuasa undang-undang dan rhemberi perintah.

Negara, mengikut Islam, tidak lebih dari kombinasi manusia berkejasama sebagai hamba Allah untuk menjalankan  kehendakNya  dan tujuanNya. Ini boleh berlaku dalam dua cara: sebahagian mereka patut menerima undang-undang negara dan perlembagaan asas secara terus dari Allah atau dia patut mengikuti bimbingan orang yang menerima undang-undang  dan perlembagaan serupa itu. Dalam pejalanan negara, perserta-perserta  terdiri dari mereka yang mempercayai  undang-undang  ini dan bersedia mengikutinya. Mereka akan berkerja dengan perasaan penuh tanggungjaawab secara orang perseorangan dan (Jamaah) kepada Allah, bukan kepada pengundi, raja atau diktator.

Mereka akan bergerak atas kepercayaan bahawa Allah mengetahui segala-galanya sama ada nyata atau terselindung; mereka tidak ada harapan melepaskan diri dari kekuasaanNya walaupun selepas mati. Tanggungjawab memerintah negara yang diamanahkan kepada manusia bukan untuk menguat- kuasakan undang-undang mereka sendiri atau mengenakan kehendak mereka sendiri ke atas orang lain, memperhambakan mereka sendiri ke atas orang lain, memperhambakan mereka dari bangsa lain, memerintah  mereka  supaya  tunduk  dan  memperhambakan  diri,  membolehkan  mereka  membina istana-istana  besar dengan  menindas  rakyat  yang lemah dan tertindas  (mustadh'afin),  pendeknya, semata-mata untuk mengejar kemuliaan diri sendiri.

Di suatu pehak yang lain mereka yang mengemudikan negara patut mempunyai perasaan bahawa beban yang dipertanggunajawabkan  ke atas mereka ialah, mereka patut menguatkuasakan undang- undang Tuhan, patut merasa bahawa jika melakukan walaupun kesalahan yang kecil dalam mengikut dan menguatkuasakan undang-undang itu ataupun berkesalahan yang kecil seperti tamak sebesar biji padi, prasangka, tidak jujur sedikit saja, mereka akan disoal di hadapan Allah pada hari Hisab (Day of Judgement), walaupun mereka terlepas dari seksaan di dunia.

Struktur besar kelakuan masyarakat dan aksi politik Islam yang diujudkan atas asas teori ini sangatlah berbeza dengan negara lama dari segi detail dan percabangannya. Di antara kedua bentuk kehidupan sosial dan politik tidak ada yang sama, sama ada dalam unsur-unsur yang menjadi kesatuan atau dalam semangat  dan  sikap  yang  merupakan  dasar  mereka.  Sistem  negara  yang  berasaskan  kepercayaan kepada kedaulatan Allah dan perasaan tanggungjawab kepadaNya memerlukan sejenis tindakan secara jama'ah, atau perseorangan dan sikap mental yang tersendiri untuk menjamin kejayaannya. Tentera Islam , polis Islam, mahkamah undang-undang Islam, sistem pendapatannya (revenue system), cukai, pemerintahan dan dasar luas, pimpinan mesa perang dan amen -- semuanya berbeza dengan'pemerintahan sekular.

Hakim biasa dan hakim besar dari mahkamah sekular tidak layak menjadi kerani atau peon dalam sistem kehakiman negara Islam itu. Seorang Inspektor-General polis dalam negara sekular tidak layak untuk menyandang sebagai polis biasa di sini; General dan Field Marshals tidak layak diambil sebagai askar biasa. Menteri luar negara sekular tidak layak untuk sebarang kerja di dalam sistem negara Islam, mereka pastilah tidak dapat dielakkan dari dipenjarakan atas kesalahan kerana dusta, menipu dan tidak amanah.



Pendeknya, semua orang yang telah dilatih untuk bertugas dalam negara sekular dan latihan moral dan jiwa yang dipadankan kepada semangat yang diserap dan segala aktiviti negara sekular adalah tidak layak untuk sebuah negara Islam, yang memerlukan manusia yang sangat berbeza sebagai rakyat, pemilih, penasihat, jawatan-kuasa, hakim-hakim, majistrit, ketua-ketua jabatan, panglima-panglima perang, duta-duta dan menteri-menteri -- secara ringkas, untuk semua lapangan masyarakat dan dalam jentera pemerintahannya.

Ia memerlukan manusia yang takut kepada Allah; bertanggungjawab kepada Allah; mementingkan akhirat dari dunia; memandang berat tentang ketinggian dan kerosakan akhlak lebih dari yang lain; mengikuti di dalam semua lapangan aliran tingkah-laku dan garisan untuk bertindak yang telah sedia dirumuskan;  semua  pejuangan`dan  daya  tenaganya  diarahkan  untuk  mendapat  keredaan  Allah; mereka tidak dipengaruhi oleh motif nasional ataupun orang perseorangan; mereka bukan hamba bakhil dan kuat nafsu; mereka bebas dari berfikiran sempit dan prasangka; tidak boleh dibeli dengan wang,  wanita  jelita dan kekuasaan;  mereka tidak gila pangkat  dan kekayaan;  mereka  mempunyai kekuatan peribadi yang dapat menolak semua godaan walaupun diletakkan semua isi bumi dan semua kekayaan dunia di bawah telunjuknya tanpa pemeriksaan orang lain; tidak tidur malam bila mereka diamanahkan  pemerintahan  negara  untuk  menghilangkan  segala  ketakutan  penduduknya  tentang nyawa, harta benda dan kehormatan mereka; mereka sekalian para (tentera mujahidin Islam ) yang menakluk  sesebuah  wilayah  bukan  Islam  telah  membuangkan  segala  kebimbangan  rakyat  yang ditakluki di atas harta, kehormatan dan kekejaman pemerintahannya.

Di  pehak  rakyat  yang  ditakluki  pula,  mereka  mendapati  suatu  aliran  bimbingan  hidup  dan keselamatan harta dan kehormatan yang diberi kepada kaum wanita dari tiap-tiap askar mujahidin Isam yang datang; nama mereka begitu harum dalam arena politik antarabangsa sehingga seluruh dunia  boleh  bergantung  kepada  mereka  kerana  kejujuran  mereka,  mencintai  keadian,  menurut prinsip-prinsip akhlak, dan memenuhi janji dan tanggungjawabnya.

Sesebuah Negara Islam cuma dapat dibentuk melalui orang-orang tersebut dan orang-orang yang berbudi pekerti demikian jua yang dapat melaksanakannya. Manusia-manusia yang memiliki mentaliti kebendaan dan utilitarian, yang selalu datang dengan prinsip-prinsip baru dengan penegasan kepada manfa'at perseorangan  atau negara; tidak mempercayai  A1lah dan Hari Kemudian; polisi mereka berputar di atas keuntungan dan kerugian dunia, adalah terlalu tidak sesuai untuk mengujud atau memerintah negara Islam  tersebut dan menjadi ancaman kepada kestabilannya. Kemunculan mereka dalam negara itu adalah sebagai suatu cabaran kepada prinsip-prinsip yang didakwanya.


EmoticonEmoticon